Учебна програма по информационни технологии
за IX клас

 

Задължителна подготовка

(Първо равнище - общообразователен минимум)

 

І. Общо представяне на учебната програма

Информационните технологии са едни от най-бързо развиващите се технологии. Те стават неделима част от общата грамотност на съвременния човек. Ето защо, естествено те присъстват в горния  курс на българското образование като самостоятелен предмет от задължителната подготовка, изучаван в IX и X клас. Акцентът в обучението по предмета е поставен върху придобиването на умения за работа с най-често използваните в ежедневието и малкия бизнес приложни продукти от областта на информационните технологии. Това ще допринесе за изграждане в обучаемите на самочувствие за приложимост на придобитите компетенции в реални житейски ситуации, чието разрешаване би се улеснило с използването на ИТ.

През първата година на въвеждане на предмета в IX клас се разглеждат: компютърни системи с общо предназначение, текстообработка, работа с електронна таблица и база от данни.

Предметът се изучава през втория учебен срок с 36 учебни часа.

Учебното съдържание по предмета е разделено в отделни модули за обучение. Броя на часовете и реда на тяхното изучаване се определя от преподавателя, като се спазват следните изисквания:

·        Часовете се разпределят по различните модули в зависимост от интересите на учениците и нивото им на знания и умения за работа с конкретните информационни технологии. Препоръчително е да се отделят следния минимален брой часове по отделните модули за покриване на учебното съдържание:

 

Модул

Минимален брой часове

Информационни технологии и компютърни системи

6 часа

Текстообработка

8 часа

Компютърна графика

4 часа

Електронни таблици

6 часа

Интегриране

4 часа

·        Останалите часове от общия брой се разпределят между отделните модули по преценка на преподавателя, като целта е постигането от учениците на описаните в учебната програма очаквани резултати от обучението.

·        Модулът "Информационни технологии и компютърни системи" се разглежда като въвеждащ в предмета. Очакваните резулати за този модул се постигат окончателно в края на учебната година, като за целта се използва и работа по останалите модули в учебната програма.

 


ІI. Цели на обучението по информационни технологии в IX клас

 

Основните цели на обучението по ИТ в IX клас са:

Учениците:

1. Да осмислят предназначението и приложението на компютрите  и ИТ за решаване на практически задачи, свързани с информационни дейности.

2. Да преодолеят евентуалните психологически бариери и да придобият увереност при работата си с компютри и информационни технологии.

3. Да познават предназначението и функциите на избраните за изучаване програмни продукти и възможностите да бъдат използвани при решаване на задачи от други предметни области.

4. Да усвоят основните дейности, които могат да се извършват в операционната среда, както и с помощта на текстообработващите системи, графични редактори и табличен прцесор.

 

 

 


 

Модул "Информационни технологии и компютърни системи" - 6 часа

 

III. Очаквани резултати                                                      IV. Учебно съдържание (теми, понятия, контекст и дейности, междупредметни връзки)

Ядра на учебното съдържание

Очаквани резултати на ниво учебна програма

 

Очаквани резултати по теми

Основни нови понятия по теми

Контекст и дейности (за цялата програма)

Възможности за междупредметни връзки (за цялата програма)

ИТ при решаване на проблеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комуникиране чрез ит

 

 

 

 

 

 

Контрол и управление на обекти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

интегриране на дейности в ИТ

 

Стандарт: Разбира същността, приложенията и ролята на ИТ в съвременното общество.

Очаквани резултати:

1. Да знае

-          същността и предназначението на ИТ;

-          приложения на ИТ.

Стандарт: Описва компютърни системи и софтуер с общо предназначение.

Очаквани резултати:

1. Да знае:

-      основни компоненти и структура на една компютърна система с общо предназначение;

-      предназначението на системния  и приложния софтуер.

Стандарт: Използва основните възможности на архивираща програма за решаване на конкретен проблем.

Очаквани резултати:

1. Да знае предназначението на архивиращите програми.

2. Да може да архивира и разархивира файлове в различни операционни среди.

Стандарт: Разбира и спазва правилата за работа с ИТ.

Очаквани резултати:

1. Да знае и спазва общите принципи и правила за работа с ИТ.

Стандарт: Познава и спазва правните, етичните и здравните норми за работа с ИТ.

Очаквани резултати:

1. Да познава и спазва правните и етични норми при работа с ИТ.

2. Да спазва здравните норми при работа с компютърни системи.

Стандарт: Разпознава и описва най-често използуваните средства на ИТ за пренасяне на данни на разстояние и основните им възможности.

Очаквани резултати:

1. Да може да използва дискови носители за пренасяне на данни.

Стандарт: Контролира и управлява адекватно на поставена цел основните ресурси на компютърните системи

Очаквани резултати:

1. Да познава основни средства за контрол и управление на компютърни системи с общо предназначение.

2. Да може да управлява компютърната система при работа с различен системен и приложен софтуер.

Стандарт: Спазва основните правила за работа с компютърни системи.

Очаквани резултати:

1. Да знае основните правила за работа с компютърни системи.

2. Да знае и спазва правилата за безопасна работа с компютърни системи и ИТ, осигурявайки собствената си безопасност и правилната експлоатация на техниката.

Стандарт: Организира и структурира данни в операционна среда.

Очаквани резултати:

1. Да знае организационната структура на конкретна файлова система.

2. Да може да използва възможностите на ОС за работа  с файлове.

Стандарт: Използва подходящи средства за защита на данни.

Очаквани резултати:

1. Да познава начини и средства за защита на данни.

2. Да може да архивира и разархивира данни.

Стандарт: Предвижда поведението на компютърната система в процеса на използуването й, разпознава и реагира адекватно на нейните съобщения.

Очаквани резултати:

1. Да знае смисъла на най-често срещаните съобщения, издавани от ОС.

2. Да може да реагира адекватно на тях с ИТ.

Стандарт: Използва основните възможности и средства на ИТ за обмен на данни между различни приложения в една операционна среда.

Очаквани резултати:

1. Да знае предназначението на памет за временно съхранение на данни (буфер).

2. Да може да използва архивираща програма за пренасяне на данни на разстояние.

Стандарт: Въвежда и извежда информация чрез периферни устройства.

Очаквани резултати:

1. Познава и използва по предназначение клавиатура, мишка и печатащо устройство.

 

Учениците трябва да усвоят:

Тема 1. Информатика, ИТ и компютърна система с общо предназначение

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-      разбира връзката между информатиката и ИТ и мястото на компютърните системи в тези области;

-      разбира ролята на уменията за работа с ИТ като част от грамотността на съвременния човек;

-      съблюдава правните и етични изисквания при използването на ИТ;

-      познава структурата и основните компоненти на КС;

-      познава системния софтуер в управлението на КС;

-      знае общото предназначение на приложния софтуер;

-      спазва здравните норми при работа с КС;

-      спазва правила за безопасна работа и коректна експлоатация на  компютърните системи.

Тема 2. Операционна система и дискови носители

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-   познава основните елементи в интерфейса на конкретна ОС;

-   управлява ресурси на КС;

-   познава изискванията, които операционната среда предявява по отношение на характеристиките на хардуера;

-   стартира и приключва работа със ОС и приложения;

-   познава файловата структурата на организация на данните;

-   извършва основни операции с файловата система и с файлове;

-   познава най-често използваните дискови носители на информация;

-   използва дискови носители за пренасяне на данни.

Тема 3. Антивирусни програми. Архиватори

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-   знае основните пътища за разпространение на вирусни програми

-   знае основните правила за работа, свързани с опазване на файловете и компютърната система от заразяване с вируси

-   умее да използва конкретен антивирусен пакет за проверка и отстраняване на вируси

-   познава предназначението на основните архивиращи програми;

-   архивира файл или група файлове на един или няколко носителя;

-   разархивира архив;

-   създава саморазархивиращи се архивни файлове;

-   получава помощна информация  за  функциите и ключовете на конкретна архивираща програма.

 

 

 

По Т1.

Технологии, ИТ, компютърна система, софтуер, хардуер, системен софтуер, приложен софтуер, авторско право, интерфейс, памет, процесор, входно-изходни устройства

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По Т2.

операционна система (ОС), приложение, дискови носители, команда на ОС, меню, прозорец, икона

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По Т3.

вирус, антивирусна програма, архивираща програма (архиватор), архив, компресирани данни, декомпресирани данни

На учениците да се даде възможност:

 

 Да работят достатъчно време практически с компютърната система и в среда на конкретна ОС

 

Да създават и модифицират файлова структура

 

Да извършват операции с файлове

 

Да използват архивиращи и антивирусни програми

 

 

 

 

 

Информатика - КС, софтуер, хардуер

 

Философия - авторско право

 

Вътрешнопредметни връзки - с всички останали модули от учегбната програма по ИТ в 9. и 10. клас

 

 

 

Модул "Текстообработка" - минимум 8 часа

 

III. Очаквани резултати                                                      IV. Учебно съдържание (теми, понятия, контекст и дейности, междупредметни връзки)

Ядра на учебното съдържание

Очаквани резултати на ниво учебна програма

 

Очаквани резултати по теми

Основни нови понятия по теми

Контекст и дейности (за цялата програма)

Възможности за междупредметни връзки (за цялата програма)

ИТ ПРИ РЕШАВАНЕ НА ПРОБЛЕМИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМУНИКИРАНЕ ЧРЕЗ ИТ

 

 

 

 

 

 

 

ИНТЕГРИРАНЕ НА ДЕЙНОСТИ В ИТ

 

 

Стандарт: Описва компютърни системи и софтуер с общо предназначение

Очаквани резултати:

1. Знае:

-          предназначението, основните функции и възможности, общи за текстообработващите програми;

-          основните области от интерфейса на една текстообработваща програма, основните менюта и типичните функции, групирани в тях.

Стандарт: Използва основните възможности на текстообработващи програми за решаване на конкретен проблем

Очаквани резултати:

1. Умее да създава, редактира и форматира по стандартен начин текстов документ с неголям обем:

Стандарт: Демонстрира разбиране и уважение към различни позиции и идеи при работа с ИТ

Очаквани резултати:

1. Приема различни от собствените му правилни подходи, начини на работа и резултати при решаване на поставена задача.

Стандарт: Използва основните възможности и средства на ИТ за обмен на данни между различни приложения в една операционна среда

Очаквани резултати:

1. Умее да вмъква графични обекти и символи в текстов документ.

Стандарт: Въвежда и извежда информация чрез периферни устройства

Очаквани резултати:

1. Умее да:

-        съхранява текст във файл и отваря съществуващ текстов файл;

-        използва принтер за отпечатване на текст.

 

 

Учениците трябва да усвоят:

Тема 1.Компютърна обработка на текстове

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-        познава видовете текстообработващи системи и техните възможности и ограничения;

-        знае основните изисквания  към хардуера;

-        познава структурата на работния екран и превключва между отделните области;

-        познава основните команди и клавишни комбинации;

-        работи с мишка;

-        търси и получава помощна информация;

-        отваря текстов документ и записва документ на диск от средата на текстообработващата система.

Тема 2. Създаване и редактиране на текст.

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-        познава структурата на текста;

-        въвежда и поправя допуснати грешки;

-        маркира основните структурни единици;

-        извършва преместване, копиране, изтриване и вмъкване на маркиран текст.

Тема 3. Форматиране на документи

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-        форматира документ по основните му структурни единици;

-        използва средствата на системата за избор на шрифт, размер на символите, удебеляване, наклоняване, подчертаване на текст, задаване цвят на текста и др.

Тема 4. Вмъкване на обекти в текстов документ.

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-        вмъква символи и специални знаци в текста;

-        вмъква графични обекти в текста.

Тема 5. Подготовка на документа за печат. Отпечатване на документ.

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-        номерира страници;

-        странира документ;

-        настройва параметрите на печата.

 

 

 

По Т1.

текстов редактор, текстообработваща система, настолна издателска система, клавишни комбинации

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По Т2.

команди, знак (символ), дума, абзац, преместване, копиране, изтриване и вмъкване на текст

 

 

 

По Т3.

форматиране, страница, размер и ориентация на листа, полета, междуредие, отстъп за първи ред.

 

 

По Т4.

обект, буфер

 

 

 

 

 

По Т5.

текуща страница, страниране, параметри на печат

 

 

На учениците да се даде възможност:

 

да провеждат практически упражнения по теми със съответни задания и проекти

 

 

 

 

разпознаване и приложение на граматически правила по български език.

 

използване на текстообработващи системи по чужди езици.

 

именуване и изчертаване на несложни геометрични фигури, въвеждане на формули по математика.

 

всички учебни предмети, в които се изисква генериране и редактиране на текстови материали

 

всички останали модули от учебните програми по ИТ

 

 


Модул "Компютърна графика" - минимум 4 часа

 

III. Очаквани резултати                                                      IV. Учебно съдържание (теми, понятия, контекст и дейности, междупредметни връзки)

Ядра на учебното съдържание

Очаквани резултати на ниво учебна програма

 

Очаквани резултати по теми

Основни нови понятия по теми

Контекст и дейности (за цялата програма)

Възможности за междупредметни връзки (за цялата програма)

ИТ при решаване на проблеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

интегриране на дейности в ит

 

 

Стандарт: Използва основните възможности на графичен редактор за решаване на конкретен проблем.

Очаквани резултати:

1. Да знае:

-   основното предназначение и възможности на програмите за компютърна графика;

-   различните файлови формати, използвани за съхранение на графика.

2. Да може да използва основните инструменти за създаване и промяна на изображения в конкретен графичен редактор.

Стандарт: Разбира и спазва правилата за работа с ИТ.

Очаквани резултати:

1. Да знае правилата за безопасна работа.

Стандарт: Познава и спазва правните, етичните и здравните норми за работа с ИТ.

Очаквани резултати:

1. Да знае правните, етичните и здравните норми при работа с ИТ.

Стандарт: Въвежда и извежда информация чрез периферни устройства.

Очаквани резултати:

1. Умее да:

-   съхранява графичен документ във файл и отваря съществуващ графичен файл;

-   използва принтер за отпечатване на графични документи и обекти.

 

Учениците трябва да усвоят:

Тема 1. Компютърна графика

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-   разбира предназначението на програмите за работа с графични изображения;

-   разпознава основните файлови формати, използвани в програмите за работа с компютърна графика;

-   спазва правните и етични изисквания при създаване и обработване на графични изображения.

Тема 2. Създаване и обработка на изображение с графичен редактор

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-   работи свободно с основните инструменти на конкретен графичен редактор за създаване на изображение;

-   работи свободно с цветова палитра;

-   използва инструментите за промяна на графично изображение;

-   съхранява, зарежда и отпечатва графично изображение.

 

По Т1.

Компютърна графика, разделителна способност, графичен размер (dpi),  графични файлови формати

 

 

 

 

По Т2.

Рисуване със свободна ръка, изчертаване на правилни фигури, запълване, RGB цветова палитра

На учениците да се даде възможност:

Да създават графично изображение с конкретен графичен редактор по определена тема

 

Да зареждат създадено графично изображение с цел променя на елементи в него със средствата на конкретен графичен редактор

 

Да съхраняват и отпечатват графично изображение според определени изисквания

 

Да интегрират създадено или модифицирано графично изображение в текстов документ

 

Изобразително изкуство - основни цветове и цветообразуване, композиции

Вътрешмопредметни връзки - модули "Текстообработка", "Компютърна презентация", "Интегриране", "Бази от данни" (създаване на графични форми за БД)

 

 

Модул "Електронни таблици" - минимум 6 часа

 

III. Очаквани резултати                                                      IV. Учебно съдържание (теми, понятия, контекст и дейности, междупредметни връзки)

Ядра на учебното съдържание

Очаквани резултати на ниво учебна програма

 

Очаквани резултати по теми

Основни нови понятия по теми

Контекст и дейности (за цялата програма)

Възможности за междупредметни връзки (за цялата програма)

ит при решаване на проблеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комуникиране чрез ИТ

 

 

 

 

 

 

МОДЕЛИРАНЕ

 

 

 

 

 

 

интегриране на дейности в ИТ

 

 

 

 

 

 

Стандарт: Използва основните възможности на табличен процесор за решаване на конкретен проблем.

Очаквани резултати:

1. Да знае предназначението на табличния процесор.

2. Да може да:

-    работи с конкретна ЕТ, като създава, редактира и форматира таблици и диаграми;

-    проектира таблици, съдържащи данни от различни типове;

-    използва формули и функции;

-    използва методи на относителна и абсолютна адресация;

-    управлява и сортира таблични данни;

-    създава графики и диаграми.

Стандарт: Използва средства на ИТ за подготвяне и представяне на информация пред публика.

Очаквани резултати:

1. Да може да представя данни в табличен вид чрез диаграми, с цел по-лесното им разчитане от аудитория.

Стандарт: Описва същността и основните принципи на моделирането

Очаквани резултати:

1. Умее да използва основните принципи на моделирането за създаване и манипулиране на прости модели на данни

Стандарт: Използва основните възможности и средства на ИТ за обмен на данни между различни приложения в една операционна среда.

Очаквани резултати:

1. Да може да пренася таблични данни от едно приложение в друго.

Стандарт: Въвежда и извежда информация чрез периферни устройства.

Очаквани резултати:

1. Да може да:

-    съхранява таблица във файл и отваря съществуващ файл с таблица;

-    отпечатва създадени таблици и диаграми.

 

 

Тема 1. Предназначение, структура и основни дейности в електронна таблица

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-     познава структурата на ЕТ - екранно таблично пространство и елементите му

-     проектира и създава таблица и променя нейната структура;

-     въвежда различни типове данни – текст, дата и час, числа в различен формат;

-     редактира въведени данни, премества, копира, изтрива и вмъква данни;

-     съхранява създадена таблица във файл и зарежда таблица от файл.

Тема 2. Форматиране и редактиране на данни

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-  Форматира основни структурни единици в ЕТ (клетка, ред, колона);

-  форматира различни типове данни (текст, числа и др.);

-  извършва търсене и замяна в ЕТ;

-     сортира данни по зададени критерии.

Тема 3. Изчисления в ЕТ, функции и формули, начини на адресация.

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-     извършва аритметични операции в ЕТ;

-     съставя формули за изчисление;

-     работи с вградени функции;

-     използва абсолютна и относителна адресация на клетки във формули и функции.

Тема 4. Създаване на диаграми

Очаквани резултати за темата:

Ученикът:

-     създава диаграми чрез избиране (маркиране) на зони от клетки;

-     познава основни типове диаграми;

-     използва вградените възможности на табличния процесор за създаване на диаграми от различен тип;

-     включва надписи за скали, етикети, легенда, заглавие;

-          извършва основни настройки за печат и отпечатва таблици и диаграми.

 

По Т1.

табличен процесор, екранно таблично пространство, клетка, зона от клетки, ред, колона

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По Т2.

Форматиране, рамка, фон, серии, сортиране, търсене на данни.

 

 

 

 

 

 

 

По Т3.

вградени функции, формули, абсолютен адрес, относителен адрес

 

 

 

 

 

 

По Т4.

диаграми, типове диаграми, скала, заглавие, легенда, етикет

На учениците да се даде възможност:

 

Да провеждат практически упражнения по теми със съответни задания и проекти.

 

Да създават прости модели на документи с таблично оформление

 

Да създават графични модели на функционални зависимости

 

Да изследват измененията в графичното представяне на функционални зависимости чрез моделиране на параметрите във функционалните зависимости

 

Способност за използване на ЕТ по математика – извършване на аритметични операции, изчисляване на формули, изследване на функции, например- квадратно уравнение, парабола, графично представяне на въведената информация и др.

 

Икономическа география, физика, биология, химия - диаграми за серии от данни, изследване на зависимости и тенденции в серии от данни

 

 

 

Модул "Интегриране" - минимум 4 часа

 

В този модул се използват усвоените знания и умения от изучените до момента модули, за да се използват практически тези знания и умения при интегрирането на дейности в работата с компютър, създаването на интегрирани документи, работата в екип и по проекти (виж модул "Интегриране на дейности" в 10. клас по ИТ.

 

 


V. Специфични методи и форми за оценяване на постиженията на учениците

 

Оценяването на постиженията на учениците трябва да се извършва по начини, адекватни на поставените цели по отношение на ИТ.

Оценяват се знания, умения, компетенции и отношение на учениците, както на основата на текущи оценки, така и в края на изучаваните модули. Могат да се използват различни форми на оценяване - тест, есе, събеседване, портфолио, практическа работа по определена задача. Ако модулът позволява, учениците разработват самостоятелно или в група проект, който се оценява.

Тъй като акцентът при работата с ИКТ се поставя върху практическото усвояване на умения и компетенции, то превес в оценяването трябва да имат тези форми, които измерват преди всичко степента на практическото овладяване.

Всеки обучаем е личност със свой индивидуален стил на мислене, предразположена към определен тип мисловни процеси, форми и начини на учене, или с предпочитания към някои от тях. Взаимодействието с ИКТ предоставя на обучаваните много добри потенциални възможности “да изразяват себе си” и индивидуалния си стил на работа поради факта, че: 1)изискват от обучаваните да разработват продукт и 2)позволяват постигането на определен резултат ( разработването на продукт по различни пътища и начини). Така различията в начина на мислене, работата и пътищата за постигане на резултатите трябва да се възприемат от учителя като богатство и да се стимулират, а не да се санкционират. Като критерии при оценяването тук е добре да се въведат и използват понятията за ефективност (степен на резултатност) и ефикасност (постигане на единица резултат при минимизиране на разходите на ресурси – време, усилия и пр.). Разясняването на тези критерии пред учениците и изискването да се съобразяват с тях има много силно мотивиращо въздействие и ги приучва да оценяват критично собствените си начини на мислене и работа, сравнявайки ги с тези, предложени от учителя или използвани от съучениците им. Това на практика им помага да усвояват и прилагат ефективни стратегии за мислене, учене и работа.

При работа по проекти се оценява както готовият продукт, така и процесът на работа.

При работа в екип и група – оценяване и на уменията за ефективно общуване в рамките на групата, конструктивно поведение и принос с идеи.

При изграждането и оценяването на умения за решаване на проблеми – с писмен тест или устно изпитване - може да се проверяват усвоените знания за различни стратегии за решаване на проблеми; чрез поставянето за практическо решаване на случаи (казуси) и реалното справяне с проблема се оценяват практическите умения за прилагане на дадена стратегия и сложните когнитивни умения за подбор, комбиниране и творческо съчетаване и прилагане на различни стратегии; тук може да се оценява и оригиналността на подходите.

При постигане на цели, свързани с изграждане на отношения се оценява реалното поведение на обучаемия по отношение на проблема по време на неговата работа с ИКТ.

 

 

VІ. Методически указания по прилагането на учебната програма, предназначени за учителите по предмета.

 

Препоръчителни програмни продукти за обучение, в зависимост от платформата

 

Модул

DOS

Windows 3.x

Windows 95, 98, NT

Macintosh

Информационни технологии и компютърни системи

ARJ

PKZIP, PKUNZIP

RAR

WINZIP 6.2

 

WINZIP 8

 

Текстообработка

МИКРОТЕКСТ 2

WORD 5.5 (6.0)

WORD 6.0

MS WORKS

WRITE

WORD 97 (2000)

MS WORKS

WORD PAD

CLARICS WORKS

WORD 5.0

Електронни таблици

МИКРОПЛАН 16

QUATRO PRO

LOTUS 1-2-3

EXCEL 5.0

MS WORKS

EXCEL 97 (2000)

MS WORKS

CLARICS WORKS

Бази от данни

МИКРОФАЙЛ 16

DBASE IV

ACCESS

MS WORKS

ACCESS 97 (2000)

MS WORKS

CLARICS WORKS

 

Много от предложените програмни продукти съдържат възможности надхвърлящи учебната програма. Задачите, които се поставят на учениците трябва да включват само основните възможности и не е нужно да познават всички начини за реализация на определено действие. Препоръчително е основно да се използват продукти с по-ограничени възможности, тъй като при тях  работната среда е по-проста и лесна за усвояване.

За работата по проект на учениците трябва да се даде възможност да покажат своя индивидуален стил на мислене и подбор на инструментариум за  реализация. Проектът трябва да е интегриран документ. При разработката му трябва да се използват придобитите умения в модулите изучавани в IX клас.

 

            Стратегии за обучение по ИТ, ко­ито мо­гат да под­по­мог­нат ефек­тив­нос­т­та (резултатността) на учебния процес

 

Като ця­ло обу­че­ни­ето включ­ва под­бор на стра­те­гии и методи, ко­ито се из­пол­з­ват за да:

·      удов­лет­во­рят пот­реб­нос­ти­те от обу­че­ние на раз­лич­ни­те ка­то ин­ди­ви­ду­ал­нос­ти ученици

·      осъ­щес­т­вят пре­по­да­ва­не­то на пред­ви­де­ния уче­бен ма­те­ри­ал

            С цел под­по­ма­га­не на учи­те­ли­те при пла­ни­ра­не и осъ­щес­т­вя­ва­не на учеб­ния процес, в нас­то­яща­та точ­ка е от­де­ле­но вни­ма­ние на ня­кол­ко гру­пи стра­те­гии за обучение, за ко­ито е установено, че по­ви­ша­ват ефек­тив­нос­т­та на обу­че­ни­ето по ИТ. Учителите са сво­бод­ни да при­емат и при­ла­гат те­зи стра­те­гии или да из­пол­з­ват други, ко­ито ще поз­во­лят тех­ни­те уче­ни­ци да ов­ла­де­ят изис­к­ва­ни­те очаквани резултати по отношение на зна­ния, умения и отношения в учеб­ни­те прог­ра­ми и в Държавните образователни изисквания (стандарти) за учебно съдържание.

            В то­зи сми­съл опи­са­ни­те стра­те­гии са са­мо предложения, ос­но­ва­ни на из­с­лед­ва­ния в об­лас­т­та на об­ра­зо­ва­тел­ни­те тех­но­ло­гии и на доб­ра­та учеб­на практика. Използването на те­зи стра­те­гии не мо­же в ни­ка­къв слу­чай да бъ­де вме­ня­ва­но в за­дъл­же­ние на учителите, или да слу­жи ка­то атес­та­ция за ефек­тив­нос­т­та на тях­на­та работа.

 

Предлаганите стра­те­гии мо­гат да бъ­дат гру­пи­ра­ни в след­ни­те че­ти­ри основни групи:

1. Стратегии, ко­ито на­сър­ча­ват ин­тег­ри­ра­не­то в учеб­ния про­цес по ИТ на идеи и умения, ха­рак­тер­ни за, и при­ло­жи­ми в, дру­ги учеб­ни пред­ме­ти

Учебната прак­ти­ка показва, че ов­ла­дя­ва­не­то на кон­к­рет­ни ИТ се ре­али­зи­ра по-ус­пеш­но в кон­тек­с­та на раз­ра­бот­ва­не и ре­ша­ва­не на проблеми, пос­та­вя­ни в дру­ги учеб­ни дисциплини. В то­зи смисъл, към ов­ла­дя­ва­не­то на зна­ния и уме­ния свър­за­ни с кон­к­рет­на ИТ е доб­ре да се под­хож­да в кон­тек­с­та на учеб­ни за­да­чи и ситуации, ха­рак­тер­ни за раз­лич­ни учеб­ни предмети.

 

2. Стратегии, ко­ито от­чи­тат и под­к­ре­пят пос­те­пен­но­то (етапно) раз­ви­тие на знания, уме­ния и ком­пе­тен­ции

Очакваните резултати от обучението предполагат, а стра­те­ги­ите за обу­че­ние тряб­ва да отчитат, че раз­ви­ти­ето на да­де­но ком­п­лек­с­но уме­ние се из­вър­ш­ва стъп­ка по стъпка, чрез ов­ла­дя­ва­не на раз­лич­ни тех­ни­ки и нат­руп­ва­не на уме­ния-ком­по­нен­ти

 

3. Стратегии, ко­ито от­чи­тат раз­ли­чи­ята в ин­ди­ви­ду­ал­ни­те сти­ло­ве на уче­не и ра­бо­та на от­дел­ни­те уче­ни­ци

Учениците на­ми­рат за въл­ну­ва­ща и пре­диз­ви­ка­тел­на ин­те­рак­тив­на­та при­ро­да на ра­бо­та­та с ИТ-средства. В ра­бо­та­та си с те­зи сред­с­т­ва те по­лу­ча­ват въз­мож­нос­т­та да създават, ор­га­ни­зи­рат и пред­с­та­вят пред ауди­то­рия ин­фор­ма­ция по начини, ко­ито са ха­рак­тер­ни за соб­с­т­ве­ния им стил на мис­ле­не и уче­не и тях­на­та сфе­ра на интереси. Практиката показва, че учеб­ни­ят про­цес е по-ефективен, ако из­пол­з­ва­ни­те ме­то­ди за обу­че­ние от­чи­тат те­зи ин­ди­ви­ду­ал­ни особености.

 

4. Стратегии, ко­ито раз­ви­ват уме­ни­ята и спо­соб­нос­ти­те за изследване, кри­тич­но мис­ле­не и ре­ша­ва­не на проб­ле­ми

За да пра­вят "информиран" и от­го­во­рен из­бор на под­хо­дя­щи за из­пол­з­ва­не в да­де­на си­ту­ация ИТ-средства, е не­об­хо­ди­мо уче­ни­ци­те да мо­гат да слушат, прег­леж­дат ма­те­ри­али и че­тат критично. Използвайки ИТ-сред­с­т­ва те се учат да събират, оценяват, син­те­зи­рат и пред­с­та­вят ин­фор­ма­ция от раз­лич­ни източници, как­то и да при­ла­гат ус­во­ени­те знания, из­пол­з­вай­ки стра­те­гии за ре­ша­ва­не на проблеми. Обучение, ко­ето от­чи­та въз­мож­нос­ти­те на ИТ да пред­раз­по­ла­гат към из­г­раж­да­не­то на уме­ния за изследване, кри­тич­но мис­ле­не и ре­ша­ва­не на проблеми, спо­соб­с­т­ва за по-пъл­но­цен­но­то раз­г­ръ­ща­не на поз­на­ва­тел­ния по­тен­ци­ал на уче­ни­ци­те и за по ефек­тив­но­то пос­ти­га­не на це­ли­те на обу­че­ни­ето